יום שלישי, 19 ביולי 2016

ביקורת מקלות הליכה Black Diamond Ultra Distance Z-Pole

  • יצרן: Black Diamond
  • דגם: Ultra Distance Z-Pole
  • משקל יצרן: 290 גרם (לזוג)
  • משקל מדוד: 290 גרם (לזוג)
  • סוג מקל: אורך קבוע, בעל שלושה מפרקים מתקפלים
  • סוג חומר: Carbon 
  • אורך במצב פתוח: 120 ס״מ
  • אורך במצב ארוז: 40 ס״מ
  • מאפיינים נוספים: מנגנון נעילה Speed Cone, Baskets אינם ברי החלפה, אפשרות החלפת Tip לגומי/קרביד, רצועות Velcro מתכווננות לידיים, ידיות אגרונומיות עשויות EVA Foam



יתרונות: מקל קל, ורסטילי, קומפקטי, נוח וחזק

חסרונות: אורך קבוע, רצועת יד מתבלה מהר, אין אפשרות להחלפת Baskets

מחיר (יולי 2016): סביבות ה-160 דולר

  • ביולי 2015 הדגם שודרג לגרסתו החדשה, ה-Distance Carbon Z. הדגם החדש הוא בעל צבע שונה מעט מהדגם הישן, כמו כן בוצעו שינויים מסויימים בעיצוב צורת הידית האגרונומית והוחלפה רצועת היד לחומר דמוי פוליאסטר (במקום דמוי עור/בד בדגם הישן).



משקל / גודל



הטבלה למעלה עדכנית גם לדגם החדש. יש לשים לב - המקל לא מתכוונן ולכן חשוב מאוד שמי שלא בטוח איזה מידה הוא צריך שימדוד אורך מתאים בחנות או בעזרת כל מקל הליכה אחר. בחירה של אורך שגוי עלולה להיות קריטית.
הסיבות שהמקלות קלים, נוחים וגם יקרים הן הכבל קוולר הפנימי והמבנה החיצוני העשוי מסיבי פחמן. בנוסף המקל בעל שלושה מפרקים מתקפלים (ולא בעל מבנה טלסקופי), עובדה שעוזרת במספר מקרים. ראשית, ישנם מטיילים שמעדיפים בחלק מהזמן לשים את המקלות מחוברים לתרמיל, במידה והם הולכים באזור סבוך עם צמחייה רבה, במקומות בהם נדרש טיפוס טכני בעזרת הידיים או סתם כי לא בא להם ללכת עם מקלות באותו הרגע. ה-Z-Poles מתקפלים לגודל מזערי, קצר מאורכם של רוב המקלות הטלסקופיים. פשוט קל יותר להסתדר איתם במקרים האלה.
שנית, ולא פחות חשוב - הוא מאפשר העברה יותר קלה של המקלות בתוך התרמיל, בנסיעות או טיסות, אופציה שאני מוצא בה שימוש רב.

המקלות שוקלים הרבה פחות מרוב המקלות בשוק ובהליכה מרובה ומאומצת זה בהחלט מורגש. לפניהם השתמשתי במקלות מסוג Leki Eagle, מקלות טלסקופיים מאלומיניום השוקלים כפול מה-Z-Poles. ההיגיון אומר שבאופן חלוקת המשקל, משקלם של מקלות ההליכה הוא זניח. ובכן מניסיוני ההבדל הוא גדול - זהו לא הבדל שמורגש באופן רציני כאשר מטיילים בטיולי יום אך בטיולים מרובי ימים ההבדל מורגש ובגדול. פרט לכך, במקרים שתיארתי למעלה, תמיד עדיף לסחוב בתרמיל משהו קל יותר.


נוחות


המשקל העצמי הנמוך של המקלות בהחלט תורם לנוחות שלהם. אני מוצא את ידית האחיזה טובה ומספקת. החומר הספוגי ממנה הידית עשויה הוא נוח והעיצוב שלה מאפשר מיקום טוב של כף היד גם בעליות בשיפוע חד (באמצעות הפעלת משקל על הבליטה במרכז הידית). כמו כן הידית מונעת החלקה של כף היד. גובהי 1.78 ואני מוצא את דגם ה-120 ס״מ אידיאלי מבחינת אורכו.
הרצועות ידיים מתכווננות בעזרת סקוץ׳ להתאמה אישית. החומר דמוי עור/בד בדגם הישן נוח למגע גם לפרקי זמן ארוכים ומונע חיכוכים/שריטות. לעומת זאת, מביקורות שקראתי על הדגם החדש החומר ממנו עשויה הרצועה הוחלף בדגם החדש לחומר דמוי פוליאסטר. נתקלתי במספר ביקורות על הדגם החדש שכללו תלונות על איכות החומר ועל כך שהוא גורם לחיכוכים ואף שריטות לכפות הידיים בהליכה ממושכת. 
פתיחת המקלות וקיפולן מבוצעות באופן פשוט מאוד - פתיחה היא באמצעות משיכה של ידית האחיזה כלפי מעלה (עד הישמע קליק), סגירה היא באמצעות לחיצה על פין שחרור בתחתית הידית. ברגע שמתרגלים לפרוצדורה מדובר על פעולה שנמשכת לא יותר מ-2 שניות. פטנט פשוט ויעיל. מקווה בעתיד שהחברה תייצר דגם בו פין הלחיצה מעט גדול יותר.


בלאי


נקודת המוצא, לעיתים רבות, היא שאלומיניום הוא חומר חזק יותר מ-Carbon. לאחר שעברתי עם המקלות כשנתיים של שימוש אינטנסיבי אני יכול להעיד כי קשה עד בלתי אפשרי לשבור אותם. המקלות גמישים מאוד ובולמים זעזועים בצורה טובה, אצלי הם טרם התעקמו ופרט למספר שריטות מינוריות על גוף המקלות אין עדות להתעללות שעברו. בנוסף לכך, מנגנון הנעילה (Speed Cone) עשוי מחומר חזק וגמיש וגם הוא כמעט בלתי ניתן להרס.
נקודת החולשה של המקלות הן רצועות הידיים שמראות סימני שחיקה רציניים כבר לאחר שנה. רצועות חדשות ניתן לרכוש במחיר של כ-20 דולר, אך אני מניח שהסיבה להחלפת הרצועות בדגם החדש נובעות מבלאי גבוה יחסית. כמו כן החומר ממנו עשויות הרצועות בדגם הישן סופג ריחות לא נעימים אחרי מספר שימושים.


מחיר


לפני כשנתיים, כאשר ביצעתי מחקר טרם קניה, נתתי חשיבות רבה למשקל העצמי של המקלות. בזמן טיול אני לא אוהב להגביל את עצמי ולעיתים רבות אני מוצא עצמי מעדיף את המקלות הליכה בתרמיל ולא בידיים. לכן כיוונתי למקלות הקלים ביותר, וצמצמתי את הרשימה לשלושה דגמים שמשקלם פחות מ-300 גרם לזוג. היחידים דאז שעמדו בקריטריונים הם המקלות של חברת Gossamer Gear.
למרות שהגוסאמר קלים יותר הם ארוכים יותר בקיפול. לי הנתון הזה היה קריטי היות ואני לא תמיד הולך עם המקלות בידיים ומעדיף שבזמן טיסה או נסיעה המקלות יהיו בתוך התרמיל ולא מחוצה לו. בשלב הזה פסלתי את הגוסאמר והעדפתי ללכת עם הבלאק דיאמונד.



אני ממליץ למי שיכול להרשות לעצמו תוספת משקל במקלות להציץ גם בדגמים של חברת Leki ואולי למצוא דגם מתחרה במחיר הגון. ב-2014 לצערי לא הצלחתי למצוא ומבירור שערכתי היום (2016) הבדלי המחירים זניחים. הדגמים של חברת Gossamer מרשימים מאוד מבחינת נתונים, עם ביקורות טובות ומחירם כפי שרואים בטבלה צנח בשנתיים האחרונות פלאים. עם זאת המקלות במצב מקופל ארוכים מאוד לטעמי ובחלק מהדגמים אף ללא רצועות יד. בנוסף לעיתים קרובות אוזל המלאי.
את ה-Z-Poles קניתי בחנות ישראלית באינטרנט עבור 650 ש״ח כולל משלוח (שהגיע תוך פחות מ-3 ימים), מחיר יחסית הוגן בהשוואה לרכישה בחו״ל. 


פיצ׳רים נוספים


ה-Baskets שמגיעים עם ה-Z-Poles אינם ניתנים להחלפה (חבל) ולכן המקל אינו מיועד להליכה בשלג.

ישנה אפשרות להחליף את הקצה (Tip) מקרביד לגומי באמצעות הברגה. ההברגה קשה מאוד בתנאי שטח ובפעמים הבודדות שניסיתי להחליף הייתי צריך להיעזר בפלייר. אני באופן אישי לא מוצא תועלת בקצה עשוי גומי ולכן הקרביד מורכב אצלי באופן קבוע על המקלות, אבל מטפסים שמוצאים עצמם לרוב באזוריים סלעיים יהנו מאפשרות זו.

המקלות מגיעים יחד עם נרתיק מבד לאחסון בבית, פיצ׳ר חביב סך הכל.


למי המקלות מתאימים?


  • למי שלא הולך 100% מהזמן עם המקלות בידיים במהלך טיול.
  • לאלו שמשלבים טיפוס טכני בהליכות שלהם או רצים למרחקים ארוכים.
  • לאלו מכם שמשתמשים במקל הליכה לצורך הקמת אוהל יש לבדוק האם אורך המקל, היות והוא קבוע, מתאים למשימה.
  • לא מיועד למי מכם שמחפשים מקלות ייעודיים להליכה בשלג.
  • המקל יהיה מעולה להליכה בשבילים, להליכה מסוג Off-trail הייתי בהחלט שוקל אלטרנטיבות מאסיביות יותר (יתכן אפילו מאלומיניום). מניסיוני ה-Z-Poles, בשימוש נכון, יעמדו בהצלחה גם באתגרים של תוואי שטח קשה (הם הרבה יותר עמידים ממה שהם נראים). 



ציון כולל:

80








אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה