יום ראשון, 10 ביולי 2016

ביקורת אוהל ZPacks Hexamid Solo

בתחילת 2015 רכשתי את ה-Hexamid Solo בכדי שישמש אותי לטיול בהרי הפירינאים ובהמשך הוא גם ליווה אותי בקטעים הדרומיים של שביל ישראל. חיפשתי אוהל יחיד לטיולים בהם אני מטייל לבד, אופציה המאפשרת לי להוריד כמה מאות גרמים מהגב תמורת הקרבת הנוחות. אמנם לקחת אוהל זוגי לטיולי בדד הוא רעיון נחמד כשלעצמו, אך Overkill משמעותי במשקל. היה לי חשוב שהאוהל יעמוד במספר תנאי סף - אוהל 3 עונות, קל משקל, קומפקטי, בעל בידוד מהקרקע ורשת נגד יתושים. כמו כן היה לי חשוב מאוד לשמור על גמישות באפשרויות הלינה בשטח, יתרון גדול בעיניי עבור אוהל לעומת Tarp או Bivy. 


  • יצרן: ZPacks
  • דגם: Hexamid Solo
  • עונות: 3
  • שכבות: חד שכבתי
  • משקל יצרן: 437 גרם (338 גרם ללא אמבטיה)
  • משקל מדוד: 465 גרם (לא כולל יתדות)
  • מידות במצב ארוז: 15X23 ס״מ
  • מידות מרווח אוהל: 81x213 ס״מ
  • גובה אוהל: 119 ס״מ
  • יתדות: 8 (אפשר להקים גם בעזרת 6)
  • מוטות: 0 (שימוש במקל הליכה בודד)
  • פתחים: 1
  • כיסים פנימיים: 0
  • סוג בד: 0.51 oz/sqyd Cuben Fiber
  • מאפיינים נוספים: רשת יתושים, שק כיווץ עשוי Cuben Fiber, מיתרי Z-Line Ultralight Dyneema, אפשרות לבחירת צבע - ירוק זית או כחול.



יתרונות: קל משקל, קלות הקמה

חסרונות: עמידות במזג אוויר קיצוני, מרחב פנימי

מחיר (יולי 2016): 475 דולר

המחיר לא כולל יתדות. מחיר ללא אמבטיה (רק רשת יתושים) - 399 דולר, מחיר כולל אמבטיית פונצ׳ו - 555 דולר. 




משקל/גודל


הגודל הארוז ומשקלו של ה-Hexamid פשוט מעוררים השתאות. קצת פחות מחצי ק״ג (!), משקלו על הגב והמקום שתופס בתרמיל כמעט ולא מורגשים וממקמים את האוהל במקום טוב בראש טבלת האוהלים קלי המשקל בעולם. תורמות לכך מספר תכונות - בד ה-Cuben Fiber, שבמבט ראשוני מזכיר קצת שקית ניילון מהסופרמרקט, הוא טרנד הולך וגובר בעולם האולטראלייט. מדובר בבד עמיד במיוחד שלאחר שימוש אגרסיבי הפיג בי את החששות המוקדמים לגבי טיבו. 
תכונה נוספת היא העובדה כי לאוהל אין מוט מרכזי - השימוש במקל הליכה שמהווה תחליף למוט המרכזי חוסך לא מעט משקל עודף. יש לשים לב כי ההמלצה באתר החברה היא להשתמש במקל הליכה באורך 122 ס״מ, דבר שיכול להוות בעיה לאלו המשתמשים במקל הליכה בעל אורך קבוע. מניסיוני האוהל עומד טוב בעזרת מקל באורך קבוע של 120 ס״מ ויש אפשרות לחרוג מהמידה המומלצת במספר סנטימטרים לכל כיוון (בנוסף, ZPacks מציעים בתוספת תשלום מוט מרכזי ייעודי).
אך הפלא ההנדסי הזה בא במחיר מסויים והוא הנוחות. האוהל מרגיש קלסטרופובי מאוד, קיים מעט מאוד מקום לציוד בתוך האוהל ולמרות שאני מסתדר עם המרחב הבעייתי (פורש את הציוד לצד המזרן וישן על התיק) יהיו כאלה שיעדיפו אוהל אלטרנטיבי (ZPacks מציעים גם דגם עם מעט יותר מרחב פנים, ה-Hexamid Solo Plus). כמו כן האוהל יחסית נמוך באזור הפתח, דבר שמעיק מעט בכניסה ויציאה ממנו. המרפסות בצידי האוהל בגודל זניח, וניתן להניח תחתם מעט מאוד ציוד. רוב התיקים יבלטו החוצה ולא יהיו מוגנים באופן מלא מפגעי מזג האוויר. 
יאמר לזכות האוהל כי המרחב שלו גם משחק לטובתו. קל יותר לבחור מיקום להקמת האוהל היות והוא לא מצריך מרחב גדול במיוחד, דבר המאפשר הקמה גם במקומות צרים ובעייתיים.






עמידות (מז״א, בלאי, עיבוי)


אולי הסעיף החשוב ביותר כאשר ניגשים לקנות אוהל כזה הוא האם הוא מתמודד טוב עם מזג אוויר קיצוני. קיים עיבוי מינימלי באוהל, האוהל מאוד מאוורר בלילות סטנדרטיים אך זה גם עקב האכילס שלו. לטעמי, תכנון האוהל ממקם את השכבה החיצונית גבוה מדי, דבר שיוצר רווח יחסית גדול מסביב לאוהל, 360 מעלות. הדבר בולט במיוחד בצד הפונה לכיוון הפתח בו הרווח גדול במיוחד. זה יוצר מספר בעיות: בלילות ובקרים עם כמות טל גדולה האוהל נוטה לצבור לחות בתוכו; בלילות בהן הרוחות חזקות הדבר מורגש בפנים האוהל; השכבה החיצונית יוצרת הרבה רעש ברוח חזקה, אך לא באופן מוגזם; במידה וממקמים את האוהל בסביבה שנוטה להחזיר נתזי מים מהקרקע החלל הפנימי באוהל עשוי להירטב; זה גם מצריך להיות זהירים במיוחד עם מיקום האמבטיה הפנימית - מיקום לקוי עלול להפוך במהרה את האמבטיה לבריכה אולימפית ספוגה במים. בקצרה, האוהל לא מושלם בהגנה מפני רטיבות ורוח ומצריך הרבה תשומת לב לפרטים הקטנים בעת הקמתו (בחירת מיקום אידיאלי להקמה, מתיחת אוהל אופטימלית, מיקום אמבטיה בצורה ספציפית מאוד, בדיקה כי מקל ההליכה שמשמש כמוט מרכזי יציב ולא מועד לקריסה ועוד).
לאחר שימוש של כמעט שנתיים אני יכול להעיד כי הרשת יתושים מראה סימני בלאי וכך גם המיתרים איתם מגיע האוהל. שני הדברים ניתנים לתיקון בקלות. רשת היתושים פגיעה במיוחד היות והיא השכבה החיצונית שבאה במגע עם הקרקע. 




מחיר


אני לא מכיר הרבה מטיילים שיהיו מוכנים להשקיע כמעט 500 דולר באוהל, וזה מובן. המחיר לטעמי יקר ואין שום הצדקה להשקיע באוהל סכומים כאלה אסטרונומיים לאלו שאינם מטיילים על בסיס קבוע. מי מכם שנרתע מהמחיר אך עדיין מעוניין להפחית משמעותית במשקל האוהל הייתי ממליץ לרכוש Tarp קל משקל שיכול לעלות פחות מחצי המחיר ולעשות עבודה נהדרת. ניתן גם לקנות את האוהל ללא האמבטיה הייעודית ולאלתר יריעה לקרקע או לרכוש יריעת Tyvek במחיר מצחיק. 




פיצ׳רים נוספים


ברגע שלומדים את האוהל ואת אופן הקמתו ההקמה זריזה ופשוטה במיוחד. לא נדרש הרבה מקום על מנת להקים את האוהל וזה מאפשר גמישות רבה בבחירת המיקום לאוהל. מקל הליכה שמשמש כמוט מרכזי עלול להישמע כרעיון מרתיע, אך גם מקל עשוי קרבון יחזיק מעמד היטב ברוחות חזקות.
רשת היתושים לי באופן אישי מאוד חשובה ופיצ׳ר ששווה את ההשקעה הנוספת - איכות השינה בזמן טיול רב ימים היא דבר קריטי, וכמגנט יתושים אני יכול להעיד שהרשת המינימליסטית (אך יעילה) ב-Hexamid פותרת לי הרבה כאבי ראש.  
עם האוהל מגיע מיתר Z-Line קל משקל (עם מספיק מיתר ספייר) שהוא גימיק נחמד, אך מגביל בצורה מסויימת היות ומניסיוני הוא רגיש יחסית למיתרים עבים (אך כבדים) ממנו. לא מומלץ לשימוש בליפוף סביב אבנים חדות. בנוסף האוהל מגיע בתוך שק כיווץ שעשוי גם הוא מ-Cuben Fiber.
האמבטיה נותנת הגנה מסויימת מנתזי מים המוחזרים מהקרקע אך בצד שפונה לכיוון הפתח האמבטיה לעיתים נוטה להשתטח הודות למקל ההליכה. זהו פגם בתכנון שאני מקווה ש-ZPacks ישפרו בדגמים הבאים. אגב, האמבטיה ניתנת לפירוק.




חווית קניה


את המוצרים של ZPacks צריך להזמין הרבה זמן מראש. כמה מראש? את המוצרים שאני קניתי הם שלחו מארה״ב תוך חודש וחצי בגלל בעיות במלאי. שירות הלקוחות היה מעולה והיה קשוב לכל בקשותיי ועם מענה תוך פרק זמן קצר. הזמן בו הבטיחו כי ישלחו את החבילה מומש. החבילה הגיעה ללא פגמים, עם כלל הפריטים שהוזמנו וללא בעיות מיוחדות.




למי האוהל מתאים?


  • לאלו שאינם לחוצים בזמן. ZPacks הינה חברה קטנה יחסית ולמרות שבשנים האחרונות מקבלת תנופה היא עדיין מתקשה להשאיר את המלאי מלא לאורך כל השנה. זמני המתנה יכולים גם להגיע למספר שבועות. את האוהל ניתן להזמין רק באתר החברה או לקנות אוהל יד שנייה (יולי 2016).
  • למי שמטייל עם מקלות הליכה שיכולים להתכוונן לאזור ה-122 ס״מ גובה.
  • למי שמחפש אוהל יחיד בלבד. פרט למטייל בודד אין סיכוי שמטייל נוסף יצליח להיכנס לאוהל.
  • למטיילים גבוהים (מעל 1.85 מ׳) אני ממליץ לוותר על הדגם הנ״ל ולשקול את דגם ה-Solo Plus הארוך יותר. 
  • למי שאינו מתכנן לקחת את האוהל לטיולים במזג אוויר קיצוני.
  • למי שמוכן לפשרות כמעט ספרטניות בנוחות על מנת לחסוך במשקל.
  • למי שמטייל הרבה (בכדי שיצדיק הוצאה אסטרונומית שכזאת על אוהל).
  • למי שפרטיות לא בראש מעיינו - האוהל שקוף למחצה והבד החיצוני יחסית גבוה. 

ציון כולל:

80








אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה