יום שלישי, 12 ביולי 2016

ביקורת מזרן Thermarest NeoAir XLite

שינה טובה במהלך טיול היא קריטית. שבילים ארוכים נוטים לגרום לעייפות מצטברת במידה ומזניחים את איכות השינה, ופרט מאוהל ושק שינה קיים פריט נוסף שמשפיע רבות על כך - מזרן השטח. לאחר שנים של שימוש במזרן פלציב על גרסאותיו השונות החלטתי להשקיע בפתרון לטווח הארוך ורכשתי לאחר המלצות את ה-Therm-a-Rest NeoAir XLite. עיקר השיקולים שלי בבחירה של ה-XLite היו נוחות, משקל הנמוך, R-Value גבוה מספיק בכדי שיאפשר לי לטייל בראש שקט גם בשולי העונה ושיהיה קומפקטי. ה-XLite, לפחות לפי הנתונים היבשים, אמור לספק את הסחורה בשילוש הקדוש של משקל-בידוד-נוחות.




  • יצרן: Therm-a-Rest
  • דגם:  NeoAir XLite Regular
  • R-Value: 3.2
  • משקל יצרן: 350 גרם
  • משקל מדוד:370 גרם
  • מידות במצב ארוז: 20X10 ס״מ
  • רוחב: 51 ס״מ
  • אורך: 183 ס״מ
  • עובי: 6.3 ס״מ
  • סוג בד: 30d Rip Nylon



יתרונות: קל וקומפקטי, יחס משקל-בידוד מעולה

חסרונות: לא הכי נוח למטיילים שישנים על הצד, יקר

מחיר (יולי 2016): 160 דולר




משקל/גודל


משקלו הממוצע של מזרן פלציב נע בין 250-450 גר׳. ה-XLite הוא ממוצע ביחס למזרני הפלציב רק שהוא בעל ערך מוסף חשוב של נוחות, עם בידוד מעט טוב יותר ובאריזה קטנה הרבה יותר. מבחינת השוואה למזרנים מתנפחים אחרים הוא מבין הקלים ביותר שקיימים בשוק. המזרן שמתקפל לגודל שערורייתי, כמעט זהה לגודל של פחית שתיה, כמעט ואינו מורגש בתוך התרמיל.



מחיר


160 דולר זהו סכום שקצת קשה לעכל, במיוחד כאשר קיימות אלטרנטיבות כל כך זולות כמו מזרוני פלציב (אך לא מתקרבות באיכותן למזרנים מתנפחים). קיימים מזרנים מתנפחים זולים יותר אך שאינם מתקרבים למשקלו העצמי הנמוך של ה-XLite. כמו כן קיימים גם מזרנים מתנפחים זולים יותר, עם משקל עצמי נמוך, אך שלא מספקים את הבידוד שה-XLite מספק. בחבילה הכוללת, 160 דולר הם הוצאה גדולה אך הגיונית היות ומדובר במזרן שמספק חבילה כוללת של משקל נמוך, נוחות ובידוד שמספיק לרוב זמני השנה. כאשר אני עשיתי את סקר השוק שלי טרם הקניה התקשתי למצוא מתחרים ראויים בשלושת הפרמטרים החשובים הללו. מילה קטנה על מחירי היבואן בארץ - הוא כמעט כפול מהמחיר בארה״ב, אז שימו לב. 



נוחות/בידוד


רמת הבידוד של ה-XLite בהחלט מספיקה לטיולים בשולי העונה ולמזג אוויר קריר. אני בחנתי אותו עד לטמפרטורה של 0 מעלות והמזרן מבודד בצורה מצוינת מהקרקע. תורמת לכך העובדה שעוביו של המזרן הוא קצת מעל 6 ס״מ וכבר כאשר נשכבים עליו לראשונה מבינים עד כמה משמעותי הנתון הזה בהשוואה למזרנים דקים. אני מניח שלא הייתי לוקח את המזרן לבדו לשינה על גבי שלג, לשם כך קיימות אלטרנטיבות מבודדות יותר.
מבחינת נוחות אני יכול להעיד בתור מישהו שנכנס לקטגוריית ״ישן על הצד״ שלקח לי זמן רב עד שהתרגלתי למזרן. בתחילת דרכי הייתי מנפח את המזרן למקסימום, דבר שהוכיח עצמו מהר מאוד כלא נוח. לאחר מספר לילות מצאתי את האיזון הנכון עבורי במילוי אוויר במזרן, אך עדיין מדי פעם יש בקרים בהם אני קם עם כאבים באזור המותניים. כך או כך, חווית השינה שלי השתפרה באופן ניכר משינה על מזרן פלציב.
אני מוצא את מידות המזרן טובות, מבחינת אורך ורוחב. מטיילים רחבים או גבוהים - יתכן וכדאי לשקול את דגם ה-Large. כאשר שוכבים על הגב קשה עד בלתי אפשרי להשאיר את הידיים על גבי המזרן. לי אישית זה לא מפריע, אני פשוט מניח את הידיים על הבטן. בנוסף המזרן בנוי בצורה כזאת שהמזרן כמעט ואינו מחליק בשיפוע.
קיימות ברשת תלונות על רעשים שהמזרן מפיק כאשר מסתובבים או זזים בזמן שכיבה - אני לא נתקלתי בשום בעיה הנוגעת לכך, אך יתכן וזה קשור בכך שאני נוטה להירדם מהר מאוד אחרי יום הליכה ארוך (עם רעש או בלעדיו). כמו כן הקיפול של המזרן עשוי להיות טקס מעט מעיק, אך אני מניח שלא על זה תקום ותיפול רכישתו.



בלאי


לאחר למעלה משנתיים של שימוש אינטנסיבי במזרן אני יכול להגיד להעיד כי בד הניילון ממנו עשוי המזרן עמיד מאוד. טרם חוררתי את המזרן והשסתום עוד לא איכזב אותי. עם זאת אני נוטה מאוד (!) להיזהר היכן אני ממקם את המזרן, שם לב לא להכניס אותו לתרמיל סמוך לחפצים קהים ולוקח איתי תמיד את ערכת התיקון לכל מקרה שלא יבוא. מבחינתי כל מזרן מתנפח שמחזיק למעלה מ-50 לילות בשטח עם אפס תקלות ראוי לציון לשבח.



למי המזרן מתאים?


  • לאלו שמטיילים מרחקים ארוכים, והרבה.
  • למי שנוטה לשמור על פריטי ציוד עדינים (אך לא בהגזמה).
  • למי שלא ישן מספיק טוב על מזרן פלציב ומחפש שינה איכותית יותר.
  • לאלו שמטיילים בעיקר בשיא או בשולי העונה.
  • למי שמחפש את השילוב האולטימטיבי בין נוחות, משקל נמוך ובידוד ומוכן להוציא על כך סכום גבוה.





ציון כולל:

90








אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה